To havebesøg på Sjælland

Foreningen besøgte lørdag den 30. september to spændende steder på Sjælland. Vi begyndte dagen hos Ole Clæfer i Kirke Eskilstrup, hvor Oles bonsai museum har til huse. Efter en fin morgenbeværtning med kaffe, the og wienerbrød, fortalte Ole levende og engageret både om hans imponerende samling af bonsai og om hans store interesse for billedkunsten.

Ole har arbejdet med bonsai i mere end 30 år efterhånden, og udover at det med årene er blevet til en flot samling af spændende – og også en del anderledes – bonsai, har Ole også erhvervet en stor og bred viden om dyrkning af bonsai, som han velvilligt delte ud af, og som derfor kom foreningens medlemmer til gavn. Der blev vist stor interesse fra medlemmernes side, og der blev stillet mange gode og detaljerede spørgsmål, som alle blev besvaret fyldestgørende i løbet af besøget.

Efter introduktionen til kunsten at dyrke bonsai gik vi udenfor og trådte direkte ind i selve bonsai museet. Det var et flot syn, at se de mange smukke bonsai som alle var placeret diskret og elegant i skåle og på plader, og som alle havde hver deres eget unikke udtryk. Det var ikke mindst interessant at høre Ole fortælle om hvordan nogle af samlingens bonsai er kommet til museet. Dyrkningen af bonsai er forankret i gamle traditioner og i en række principper for, hvordan man skaber smukke bonsai, men som Ole fortalte, så skal der også være plads til det personlige udtryk, når man selv dyrker bonsai. Denne tankegang var tydelig at iagttage gennem hele rundvisningen på museet, og den har da også indbragt Ole flere priser og opmærksomhed i løbet af årene.

Det var en spændende og lærerig formiddag og det er bestemt ikke sidste gang foreningen besøger bonsai museet. Hvis man ønsker at besøge museet på egen hånd, holder museet åbent efter aftale.

Efter besøget på bonsai museet kørte vi videre til Jørgen Nielsens lige så imponerende Zen Garden i Stenlille. Zen Garden er en privatejet have med vandfald, grotter, rislende åløb, stensætninger og et væld af planter, træer og blomster. Og vi må heller ikke glemme den helt fantastiske samling af Koi-fisk, som også bidrager til den japanske stemning i haven.

Foreningen har ved tidligere lejligheder besøgt haven. Og de besøgende blev da heller ikke denne gang snydt for at høre Jørgen fortælle om det spændende arbejde med etablering af haven helt tilbage fra den spæde begyndelse, samt om det flittige og møjsommelige arbejde med den senere fornyelse og løbende vedligeholdelse. Jørgen delte også under besøget ud af sin store viden om anlæg og Koi-fisk og også her blev der stillet mange gode spørgsmål, som velvilligt blev besvaret. Haven er absolut et besøg værd, enten i foreningsregi eller på egen hånd. Vi var så heldige at være med på sæsonens sidste officielle åbningsdag.

Men som Jørgen sagde, en have skal fornys og udvikle sig, og der skal være plads til nye tanker og idéer. Således blev vi meget fornemt delagtiggjort i et nyt indendørs haveanlæg, som efter planen skal stå færdigt allerede ved næste sæsons begyndelse. Hvis man kender Jørgen, så ved man godt, at det der skal gøres, skal gøres ordentligt, ellers kan man lige så godt lade være med at gøre det. Og det bliver godt, det nye projekt der er i gang, det er helt sikkert. Der venter havens besøgende til næste sæson en ny spændende oplevelse. Der vil i det kommende efterår og vinter blive knoklet dagligt for at komme i mål med dette nye tiltag. I øjeblikket arbejdes der på de store, grundlæggende stensætninger, hvorefter beplantning og yderligere indretning står på programmet.

Foreningen ønsker at sige en stor tak til både Ole Clæfer og Jørgen Nielsen for godt værtskab og for at tilbyde vores medlemmer indsigt i deres arbejder, og ikke mindst for velvilligt at dele ud af deres viden og erfaringer. Vi glæder os til et gensyn en anden gang.