Om haven

Den japanske havedel er 250 m2 med et japansk hegn omkring. Foran indgangsporten er der to skiferkrukker og under et tempeltræ en tsukubai og en oribelampe.

Når man kommer gennem porten ind i selve haven, er den opdelt i 5 rum. Det første rum, zenhaven, indeholder en stenbænk, et lettere formklippet gammelt skyggegivende frugttræ og et revet hvidgråt grusområde med et smukt mosbegroet stenskib. Dette rum er velegnet til at slappe af i – få et glas sake – medens sjælen falder til ro, og man indstiller sig på at se resten af haven.

Gennem en blåregnspergola kommer man ind i rum 2, hvor der i starten igen er en stenbænk, hvorfra man kan se lidt af de sidste 3 haverum. I dette rum er der bl.a. en gammel formklippet sydbøg med hule grene, der signalerer gammel have og en lysegrøn ahorn.

3. haverum er den del af haven, der kan ses gennem stuevinduerne, der går fra gulv til loft, hvilket betyder, at have og stue hænger sammen. En lille “sti” af trædebregner fører op til en 2 meter høj pagodelampe.

I 4. haverum er der en koisø og en bæk med vandfald, en del formklippede træer og en koreakornel. Vandfaldsbedet, der er bygget op af sten og beplantet, er der meget højde på. Søen er lige uden for alrummets spisested, så vi kan se fiskene, når vi sidder der.

5. haverum er et skyggefuldt spisested pga. to store gulbladede tretorn og et stort ahorntræ. I et rododendronbed er der en 2 meter høj kasugalampe og et vandfald, der løber ud i en sivebæk, der glider tilbage til søen i rum 4. Femte rum afsluttes med en japansk port, hvor igennem man kommer til vore øvrige haveområder, der ikke er japanske.

Der er lys i alle lamper om aftenen og vi har mulighed for at oplyse hele haven med to halogenprojektører.

Anlæggelse

Efter en tur til Japan i 2008 troede alle, vi ville have en japansk have. Men nej, intet er så smukt som en dansk have. Men vi kunne da lave japansk have i en mindre del af haven. En del af den oprindelige haves træer og planter var velegnede til at indgå i den del af haven, vi kunne se fra huset, til japansk have.

Klinketerrasserne var der i forvejen. Derfor var haven efter 9 måneders intensivt fritidsarbejde færdig maj 2010. Siden har der selvfølgelig været mange småændringer og tilpasninger.

Vi startede med “minima” trædebregner i hele haven, der det første år var utrolig flotte, men vi blev klogere, idet der kom meget ukrudt i disse lave bregner. Så nu har vi kun gangen op til pagodetemplet med minima, og resten af haven er med lidt højere og mere ukrudtsdæmpende bregner, hvilket gør det japanske haveliv mere velegnet til os.

Vi har også efterfølgende bygget sivebækken, skiftet visse planter ud og stadig prøver vi at orientere haven mere mod det japanske samtidig med, at vi forsøger at give den en atmosfære, vi som danskere kan leve med.

Erfaringer med haven

Vi har gjort to vigtige erfaringer: For det første har skabelses-processen været noget af det sjoveste, vi har gennemført sammen.

Og for det andet er det kommet lidt bag på os, hvor meget ro og ja – lykkefornemmelse – vi får i sindet, når vi sidder inde og ser på haven. Selv om det kun er os der har skabt den. Det har været mere end alt besværet værd.

Og så prøver vi at minimere ændringerne i haven fremover, selv om det er svært. Vi kunne da lige…..