Om haven

Den japanske have i Hasselt i Belgien er en 25.000 kvadratmeter stor have, der består af 3 dele: Den centrale japanske have, et areal med kirsebærtræer (buffer zone til en ringvej) og en del, der forbinder haven med Kapermolen Park (have i vesterlandsk stil). Haven åbnede i 1992 efter 250 arbejdsdage.

Den centrale have er blevet en realitet som følge af samarbejde med Hasselts japanske venskabsby Itami. Itami fik et klokketårnsspil og Hasselt en japansk have.

Det ses, at haven er anligt i samarbejde med japanske arkitekter, designere og gartnere. Haven vedligeholdes fortsat af japanske gartnere hvert år i april og november. Også flere fine træbygninger er lavet af japansk arkitekt og håndværkere – meget seværdige. Trækonstruktioner og havedesign er fint integreret.

Haven er inspireret af den japanske natur, og der er masser af inspiration at hente – billederne viser de ganske mange typer landskabser/havetyper, som haven rummer. Visse dele er også rige på sten og rummer flotte markante stenpartier.

Vand er ligeledes en væsentlig del af oplevelsen med bl.a. stille flydende åløb, sø med koier, stenet strandbred og vandfald, som de besøgende via trædesten i søen kan komme ganske tæt på. Vandfaldet er inspireret af vandfald i Tenryu-ji haven i Kyoto.

Bevoksningen varierer med landskabstyperne. På nogle bakker er der fx en del klippede og opbundne fyrretræer.

Haven bruges til en del Japan-relaterede begivenheder i løbet af året, bl.a. fejring af kirsebær-blomstring om foråret. Tanabata om sommeren og fokus på chrysanthemum en periode i oktober. Også på dage uden speciel Japan-aktivitet byder den centrale have på en god japansk have-oplevelse.