Sand- og stenhave

Zen- eller meditationshaver

Kare-san-sui

Disse haver kaldes almindeligvis zen- eller meditationshaver, og opstod oprindelig i forbindelse med de buddhistiske zen-templer.

Munkenes meditationen
Munkenes meditationen er dog primært foregået i templets hal, da det lyse grus ville være alt for skarpt for øjnene.

Sirlige mønstre
Havens normale sammenhæng til livet i zen-templet, har været gennem pasningen af haven bl.a. ved at rive gruset i sirlige mønstre.

Buddhismen i år 552
Buddhismen kom til Japan allerede i året 552.

Zen-buddhismen

I Japans middelalder florerede mange forskellige buddhistiske retninger, men det var zen-buddhismen, der fra det 12. århundrede fik den største indflydelse på alle områder indenfor japansk kultur og kunst.

Krigerens vej
Især da den blev den vigtigste religion for Japans krigerkaste og tidligt blev knyttet sammen med bushido: krigerens vej.

Zen- eller meditationshaver

Munkenes meditationen

Herfra kun tekst for medlemmer

Kun for medlemmer, da der i bladene indgår navne og adresser mm. der ikke må være offentlige iflg. GDPR reglerne.

Videoer