Principper

Principper og værdier

De æstetiske principper

Når man anlægger en japansk have, er det vigtigt at lægge sine traditionelle vestlige haveopfattelse til side, og langsomt tilegne sig en forståelse for den japanske havekunst.

Designprincipper
Designprincipper udgør sammen med designteknikker og elementer grundlaget for havens design. Traditionelle elementer forbundet med japanske haver (f.eks. sten, lamper, mos og pudeklippet fyrretræ) alene gør ikke haven japansk.

Harmoni, stemning, enkelhed
Det er sædvanligvis japanske designprincipper og -teknikker, der er afgørende for at opnå harmoni, stemning, enkelhed og afdæmpet skønhed, som kendetegner den japanske have.

Inspiration fra naturen

Designere og gartnere lærer fra naturen samt tolker og udvælger fra naturen uden direkte at kopiere. Det idealiseret billede af naturen skabes i bestræbelserne på at opnå skønhed eller f.eks. udtrykke følelsesmæssige eller spirituelle værdier.

Velordnet og bevidst
I modsætning til den vilde japanske natur kommer naturen velordnet og bevidst ind i den japanske have (f.eks. træ der fremstår som vindblæst gammelt træ og f.eks. omhyggeligt placerede flade sten, der illuderer vandløb/lavt vand). Bevoksning tilstræbes generelt at være i menneskelige ikke overvældende proportioner.

Herfra kun for medlemmer

Mere om