Naturens betydning

Naturens betydning for japanske haver

Tre klimazoner

Over ca. 2600 km
Japans udstrækningen over ca. 2600 km fra nord til syd omfattende tre klimazoner, et subtropisk (grøn) og tropisk (lyse blå) klima i den sydlige del, og et tempereret (mørke blå) og køligt klima i den nordlige del, der giver stor variationer.

Fælles præg
Alligevel er der store områder med markante centrale bjerge og tætte skove, flade områder med dyrkning af ris og grønsager, samt de mange mindre øer i det omgivende hav, ud for landets lange kystlinje, karakteristiske i det japanske landskab og giver fælles præg.

Dynamisk natur
At Japan både er præget af hyppige jordskælv og yderligere har en for os ukendt dynamisk natur, er der ingen tvivl om. Så ikke overraskende at mange har en tydelig respekt og ærbødighed for naturens kræfter.

Bjerge i baggrunden
Med udgangspunkt i det bjergrige Japan er det ikke underligt, at lånt landskab i form af bjerge i baggrunden, er et væsentligt element i den traditionelle japanske have i Japan.

Japans tre berømte udsigter

Også fascinerende er Japans tre berømte udsigter (Ama-no-hashidate; Miyajima; Matsushima), der allerede i 1643 blev omtalt som ikoniske landskaber og som blev bekræftet i 1915 og udnævnt som ”Three Most Beautiful Views”.

Ama-no-hashidate
Et af de udpegede områder er Ama-no-hashidate, den fyrretræs-dækkede sandtange, i det nordlige Kyoto Perfekture. Et smukt og interessant område at besøge, og et eksempel på et landskab som i forenklet form er gengivet i mange japanske haver i Japan, f.eks. i Katsura Imperial Villa.

Haven ved Murin-an
Haven ved Murin-an i Kyoto rummer ikke kun fine eksempler på vandløb udført, som om vi befinder vi os ved et naturligt vandløb i naturen, men er også et eksempel på en have etableret på et forholdsvis lille areal, der bevist er skabt, så den fremstår, som et roligt sted uden påvirkning fra naboerne og med integration af lånt landskab.

Tilpasning af natur

Fremhævelse af ønskede udtryk
Den japanske have giver mulighed til tilpasning af natur til en behagelig, ikke overvældende skala, der giver trygge og komfortable omgivelser, og giver mulighed for at fremhæve ønskede udtryk af havetype, alder, etc.

Omhyggelige planer
Med japanernes omhyggelige planer for vedligehold af haven, og store arbejdsindsats med beskæring, vedligeholdelse af mos m.m. er der basis for at haverne tilpasses ønsker og idealer.

Inspiration til harmoni
Naturen bidrager ofte som inspiration til harmoni og fredfyldt stemning i haven.
Læs mere i NIWA 2021/2 artikel: ”Japansk natur”.

Mere om

Niwa 2021 nr 2.