Årstider

Havens forandring gennem årstiderne

Årstider

Årstidernes skiften
Den store betydning af årstiderne i Japan kan ikke overvurderes.

Årstidernes skiften er centralt for japanernes påskønnelse af naturen, og en dybt forankret del af den japanske kultur.

Indflydelse på dagligdagen
Japanernes store opmærksomhed på sæsonerne, den gradvise ændring og deres indflydelse på dagligdagen har eksisteret længe. Denne skiften synes at blive beundret og tilpasset i alt. Et flow over året som vi store dele af året, også kan opleve som haveinteresseret i Danmark.

Årstidens skiften i 24 trin
Udover årets tydelige 4 sæsoner (forår, sommer, efterår og vinter), svarende til årstiderne i andre lande i nordlig og sydlig tempereret zone. Er der i Japan en kalender med 24 sæsoner med årstidens skiften i 24 trin, der traditionelt angav det bedste tidspunkt for dyrkning af forskellige afgrøder og blev brugt i landbruget til planlægning af produktion og det daglige liv.

72 separate sæsoner

En anden gammel japansk kalender opdelte året i 72 separate sæsoner af en varighed på ca. 5 dage, der beskriver den konstante skiften i naturen, der opleves år efter år.

Japans forudsigelser vedrørende kirsebærblomstring og efterårsfarver på ahorntræerne, viser yderligere opmærksomheden på udviklingen det enkelte år.

Læs mere i NIWA 2023/1 artikel: ”Årstidens umådelige store indflydelse”.

Redaktionsgruppen
Redaktionsgruppen vil med årstid – som et fortløbende tema i foreningen – opfordre til fokus på årstiden og til at skærpe vores opmærksomhed på årets rytme og ændringerne i egen have.

Forhåbentlig vil det give øget glæde og foreningens medlemmer lyst til at udveksle iagttagelser, tanker, billeder, mm.

Mere om

Da der i bladene indgår navne og adresser mm. der ikke må være offentlige iflg. GDPR reglerne.

Views: 14