Så gik turen til Bornholm

Vi var 3 spændte og forventningsfulde par, som mødtes til Bornholm turen d. 3-4 juni 2023. Vi blev samlet op af vores guide og arrangør Lisa Kjær og chauffør Ole Mikkelsen. Bussen kom rettidigt med færgen i Ystad og var fremme i Rønne på hotel Griffen ved middagstid.

Efter indlogeringen kørte vi en tur til Årsballe til en skøn japansk have, hvor værten havde en stor passion for bonsaitræer. Vi blev taget godt imod af værterne. Haven var imponerende og havde et naturligt vandløb løbende igennem haven, som var pragtfuld beliggende med skov for enden af haven og med en natursti ned til vandet.

Herefter kørte vi til kunsthåndværk Kræmmerhuset lidt uden for Årsballe med sin godt 7000 m2 store besøgshave, her endnu en stor dejlig have som også indeholdt en sø med fisk, frøer og var lidt japansk inspireret, med forskelligt kunsthåndværk af f.eks. glas og japansk papirklip. Her lod vi roen falde over os over en kop kaffe.

På vores tur rundt på Bornholms østkyst stoppede vi udenfor Gudhjem Museum og så på skulpturer af den japanske billedhugger Jun-Ichi Inoue. Turen gik igennem Gudhjem inden vi var tilbage på hotel Griffen, hvor vi havde mulighed for afslapning eller en tur i spaen, før vi skulle have en dejlig 3-retters menu. Hvor vi sluttede af med en smuk solnedgang.

Søndag morgen startede med morgenmad hvorefter turens første stop var ved Rønne stortorv, for at se endnu et af Jun-Ichi Inoue kunstværker. Herefter kørte vi igennem den gamle bydel af Rønne, som også er en oplevelse i sig selv.

Vi var også på besøg hos den Japanske keramiker Kumiko Kimbara Asti. Kumiko Inoue var gift med Jun-Ichi Inoue og hun fortalte også en del om sin mands kunst. Kumiko er en meget sød, rar og imødekommende kvinde, vi fik også talt lidt om skygge ved vand med fisk i en Japansk have. Da vi ankom, var Kumiko ved at hænge et par karpers til ære for dagen op.

Vores næste stop var lidt uden for Rønne, her besøgte vi kunstnergruppen Cassius Clay, der havde noget japanskinspireret keramik og de brugte kun ler fra Bornholm. Efter besøget ved Cassius Clay gik turen til silderøgeriet i Hasle hvor vi indtog en dejlig mad bestående af Sol over Gudhjem (Sol over Hasle). Med dette solide måltid, tog vi indtil Atelier Kasper Munch Julin i Hasle. Han arbejder med ekspressive udtryk i både tegning, maleri og i tredimensionelle værker. Der blev handlet både billeder og kunst ind, så bussen var godt fyldt.

Da vi havde lidt tid til overs, ville Lisa vise os månelandskabet Kultippen ved Hasle. Det var et imponerende syn. Da man i 1940èrne foretog kul gravning, sorterede man ”affaldsprodukter” som sand, grus, ler og kulstøv fra kullet. Det er virkelig et besøg værd hvis man kommer til Bornholm.

Vi sluttede vores hyggelige tur med et besøg i Sankt Nicolai Kirke i Rønne og et cafebesøg med kaffe og kage inden vi skulle med færgen hjem.

I alt en meget skøn tur med en god blanding af oplevelser, have og kunstkultur på Bornholm. En tur som var rigtigt godt arrangeret af vores guide Lisa Kjær, hun fik også krydret turen med gode historier og anekdoter fra Bornholm.Stor tak til Lisa og vores chauffør Ole for denne vidunderlig tur til Bornholm.