Japansk stensætningsteknik

Titel undertekst

_DSC1696 og 97

66. Japansk stensætningsteknik
Af Jørgen Lund

Når japanerne udføre japansk havekunst, anvender de nogle teknikker der er
uundværlige for os andre, der ligeledes gerne vil skabe japansk havekunst i vore haver. 

Stenene der anvendes skal se ud som om de kommer fra samme bjerg, det vil sige at stenene skal have nogenlunde samme farve, og med samme struktur. 

Dernæst skal stenene der anvendes være af forskellig størrelse, samt være i en af de 5 stentyper, som er: høj opretstående – lav opretstående – den tilbagelænende – den buede hvælvede – den flade. 

Når man ser stenene i en japansk have i Japan, er det normalt at man kan kende stenene fra egnen i nærheden af haven. Dette skal vi naturligvis medindtænke når vi selv udføre japansk havekunst.

For at skabe en dybere harmoni mellem stenene imellem, skal der være nogle fælles træk for alle de anvendte sten. Sten med samme farve og struktur er at foretrække, dertil kommer at stenene skal have nogle fælles linjer, hvad enten man vælger end linjer i en af siderne, eller ens linje i toppen af stenene. 

Derved ser det ud som om stenene er fra samme bjerg, der har været ude for et jordskælv, og derved er skubber fra hinanden, og endt i forskellige positioner og højder. 

Asymmetri mellem de anvendte sten Asymmetri er ikke et menneskeskabt fænomen, det er naturen selv der er skaberen. Den japanske natur er et glimrende eksempel på den natur skabte asymmetri. 

Derfor er det så utroligt vigtigt, at anvende og medinddrage asymmetri når der sættes sten ind i en japanske have. Alle kender den velkendte vejtavle fra trafikken. Når man ser denne advarselstrekant i en japansk have, skal man være ekstra agtpågivende, for så er der noget galt, noget der skal rettes.

p1520997 taizo

I den japanske have anvender man kun asymmetriske trekanter, både når man ser ind i haven, og når man ser haven oppefra. Den asymmetriske trekant anvendes ved nyetableringer, samt til kontrol af en allerede anlagt japansk have. 

Hvad er en asymmetrisk trekant ? En asymmetrisk trekant er en trekant, hvor ingen af siderne er lige lange. Ved anvendelse af asymmetri i den japanske have, er det utroligt vigtigt at kontrollere, at det virker fra alle vinkler, hvor det er muligt at betragte den asymmetriske trekant fra. 

Eksempelvis fra en trædesti hvor man kan gå begge veje, der skal den asymmetriske trekant være tilstede på begge sider. Den asymmetriske trekant anvendes overalt i den japanske have, mellem alle de anvendte komponenter. Opsætning af sten

1 sten

Der er nogle helt klare regler, der skal overholdes når man begynder, at sætte sten ind i sin japanske have. 

Opsætning af én sten er ganske enkel, det skal være en særlig udvalgt sten, gerne med et rustikt kantet udseende. Find den side af stenen der skal vende frem, find så stenens største diameter, det sted hvor stenen er bredest. 

Man kan f.eks. kalde det for bæltestedet, det skal være på linie med jordlinien eller jordoverfladen. Stenen stilles i et dertil gravet hul, og stilles stenen på højkant, den skal stå i total balance uden at kæntre til nogen af siderne.

https://foreningenjapanskehaver.dk/wp-content/uploads/2024/06/2004-nummer-2.pdf

+ dsc 2192

dsc1838

2 sten
Kombinationen to sten, findes i et utal af variationer, der er næsten ingen grænser for hvad der kan lade sig gøre. 

Ens for alle opstillinger er, at stenene skal passe til hinanden, de skal være af samme struktur og farve. 

Stenene skal selvfølgelig være af forskellig størrelse, når stenene placeres er det vigtigt, at de udtrykker samhørighed og harmoni og passer sammen. 

Ved arbejde med flerstenskombinationer er det utroligt vigtigt, engang imellem at træde tilbage, for at beskue og korrigere opsætningen. 

Selvtillid er godt, selvkontrol er bedre, når det gælder stenopsætning.

Tegning + billede

3 sten
Tre stenkombinationen, her begynder det for alvor at blive spændende, men også besværligt. Tre sten og der over placeres altid i trekanter, og ikke som vi normalt kender dem. 

I japanske haver benytter man asymmetriske trekanter, dvs. trekanter hvor ingen af siderne er lige lange, dette gælder naturligvis set forfra, men også set oppefra. 

Denne regel er gældende fra tre sten og opefter, med undtagelse af fire. Tegnet fire betyder død, og anvendes aldrig under nogen form, i en japansk have. Selv i husene er der opsat en 5. stolpe som også betragtes som en hellig stolpe.

Tegning + billede

5 sten
5 stens opsætning, her gælder de samme regler ,sten fra samme brud, sten i samme farve og med en ensartet struktur. Der skal bruges 5 sten i forskellig størrelse, den færdige stenopsætning skal fremstå som en enkelhed, hvor alle sten er i skarp harmoni med hinanden. 

Og her skal det lige siges, at der er ingen der bliver verdensmester på et weekend kursus, det er kun ved hårdt arbejde at man kan tilnærme sig den opsætningsteknik der bliver brugt i Japan. 

Kun ved gentagne gange at arbejde med sten, opnås der rutine i opsætning. Vi må have størst mulig respekt, for hvad de gamle japanere har udført med menneskehænder, og ikke tro at vi kan eftergøre dem på en sommer, De er altså flere hundrede år foran os, men når man har tilegnet sig lidt baggrundsviden er det bare om at komme i gang, jo før jo bedre.

Tegning + billede

7 sten
7 sten, og jeg ved ikke hvor mange trekanter, nu begynder det at blive rigtigt besværligt. Her er der ingen ændring med hensyn til materialevalg. Men der kræves endnu mere omhyggelighed med, at få placeret stenene så de ikke ligner en trillebør der er væltet. 

Her er det ekstra vigtigt at kontrollere sit arbejde jævnligt, når der arbejdes med store sten skal de på plads første gang. Og alligevel kender jeg ingen, der ikke har flyttet rundt med sine sten selv op til flere gange. 

Når der plantes omkring en stenopsætning gælder de asymmetriske trekanter stadig

Tegning + billede

Videoer

Views: 15

Skip to content