Keramik er i Japan blevet fremstillet siden forhistorisk tid.
3. århundrede
Den gang i form af lertøj med mønstre i overflade og brændt ved ca. 700˚C. Fund dateret til det 3. århundrede viser groft brunt lertøj fortrinsvis uden ornamentik, der er tolkes at være masseproduceret.
5. århundrede
Fra det 5. århundrede kom en ny teknik til Japan fra Korea til fremstilling af stentøj, der brugte jernrigt ler og blev brændt ved 1000-1200˚C.
9. århundrede
I det 9. århundrede begyndte, inspireret af import fra Kina, produktion af glaserede varer ved høje temperaturbrænding af blive standardmetoden i Japan. Nogle århundreder senere blev importen begrænset på grund af interne uroligheder i Kina og produktionen i Japan primært uglaseret keramik.
13. århundrede
Fra 13. århundrede er den japanske keramiktradition udviklet. Som for mange andre produkter, har japanere ved rejser i Kina fået indsigt i produktions-metoder, skabt produktion i Japan og derefter videreudviklet produkter og metoder i Japan.
16. århundrede
Udviklingen af den japanske keramiktradition og -kunst blev i det 16. århundrede tilskyndet af teceremoniens popularitet, med behov for keramik-genstande hertil. I Edo-perioden (1603-1867) blev udviklingen yderligere tilskyndet af lensherrer, der opfordrede lokale keramikere til at producere gode keramikprodukter.
Seks af de tidlige lokaliteter for produktion eksisterer stadig, og anses fortsat for væsentlige keramikcentre: Bizen, Tamba, Shigaraki, Tokoname og Echizen, der fokuserede på uglaserede varer, og Seto-Mino, med produktion af glaseret stentøj.
For den keramik interesserede er disse keramikcentre, samt en række andre keramik-byer, som f.eks.: Hagi, Mashico og Kyoto, et besøg værd.
Produktion af porcelæn, der kræver høje brændingstemperaturer (ca. 1450˚C), blev først udbredt i Japan fra det 17. århundrede.
Som i andre lande produceres keramik i Japan både industrielt og håndværksmæssigt af dygtige keramiker. Den japanske keramiktradition er anerkendte verden over, og mange keramikeres unika-værker er eftertragtede.
Avanceret rustik enkelhed
Den japanske æstetik med avanceret rustik enkelhed præger mange værker.
I Japan er der også mange keramikere, der arbejder med produkter i smuk enkel moderne stil.
Raku
I Kyoto er der keramiktradition (Kyo-yaki), både i form af en ofte ganske dekoreret stil, og den særegne håndlavede raku-keramik.
Raku anses af nogle for en speciel kunstform, der udstråler rustik ikke-perfekt wabi-sabi æstetik. Raku-keramik er beskrevet i ”Lidt om Raku” i Niwa blad 2011/3.
Views: 17
Kontakt formand: formand@niwa.dk
Kontakt kasserer: kasserer@niwa.dk
Aktivitetsgruppe Vest: aktivitetsgruppevest@niwa.dk
Aktivitetsgruppe Øst: aktivitetsgruppeoest@niwa.dk
Copyright © Foreningen Japanske Haver
CVR: 32208789
Design: Hjemmesidesystemer.dk