Gårdhave

Gårdhave Tsubo

Tsubo niwa

Tsubo refererer til arealet af to tatamimåtter og angiver, at der er tale om en meget lille have.

Edo-perioden
Gårdhaven var et resultat af den særlige japanske byplanlægning med de lange smalle parceller. Havetypen hører ligesom vandringshaven til Edo-perioden.

Købmændene
Købmændene stod nederst i det samfundsmæssige hierarki og var underlagt en del restriktioner.

Deres økonomiske velstand, gjorde dem dog i stand til at udfolde sig indenfor i deres hjem, hvilket bl.a. kom til udtryk i udviklingen af gårdhaverne.

Typisk var butik eller værksted, og det private hjem, samlet med forretningen mod gaden og privaten bagtil. Bagerst i huset var gårdhaven placeret, selvom der også kunne være en i forbindelse med butikken.

Udtryk

Te-havens elementer
Gårdhaven er i sit design meget påvirket af te-havens elementer: stenlygten, tsukubai anlægget, trædesten, hegn m.m.

Ingen funktion
Elementerne har ingen funktion, da der intet te-hus er knyttet til haven, men da pladsen er trang og lyset gerne beskedent, vil gårdhaven have den samme intimitet som te-haven har.

Betragtes udefra
Haven opleves tæt på, men man bevæger sig ikke ind i haven, den er designet til at blive betragtet udefra, og hvis den støder op til flere rum så fra flere sider.

Opleves spændende
For at haven skal opleves spændende, bruges der ofte høje slanke hegn til at opdele haverummet i flere rum, hegnet kan også danne baggrund for andre elementer.

Plantevalg

Modsætninger
I plantevalget vil der blive arbejdet med modsætningen mellem det høje og det lave. De valgte træer vil være høje og slanke, med en elegant grenbygning.

Japansk ahorn
Den japanske ahorn er almindelig brugt, og den vil samtidig kunne tilføre rummet de vandrette linier.

Inspiration
Gårdhaven kan hente inspiration i alle haveformer, tilførslen af lyst grus vil f.eks. kunne lyse op i et ellers mørkt rum.

Zen-buddhistiske idé
Den zen-buddhistiske idé om at ét sandkorn indeholder hele kosmos, kan være et passende billede på gårdhaven.

Videoer

Views: 7

Skip to content