En søndag i september havde foreningens medlemmer mulighed for at opleve 3 skønne haver i Københavnsområdet. Det var der 25 interesserede, der gerne ville, og flere var på venteliste.

Men der er ikke noget at sige til, at sådanne arrangementer med åbne haver bliver en stor succes. Det er en unik mulighed for både at opleve andre private haver, men også at få en masse inspiration til projekter, design og praktiske detaljer.

De to første haver lå i Brøndby, hvor først Gerda og Bjarne tog vel imod os. Deres have har et meget rent og roligt udtryk med harmonisk bunddække og mange spændende planter. Et nyanlagt bassin med koi er passet fint og naturligt ind i haven selv om det er en ny tilføjelse.

I den anden have i Brøndby tog Jeannie og Carsten imod, og Jeannie fortalte om havens udvikling gennem årene. Allerede ved indgangen bliver man hilst af en smuk vandsten, og haven fremstår meget harmonisk med et flot bunddække. En japansk inspireret terrasse i den ene ende af haven gav et flot udsyn til haven og de klippede ahorn og stedegrønne planter. Ved husets terrasse var der en lille sø med koi sammen med et fint lille vandløb med små vandfald, der skabte den rigtige lyd af vand.

Den sidste have denne søndag var hos Aliza og Shalom, der har en af de først anlagte japanske haver i Danmark, anlagt af Skovgaard. Som en af deltagene kommenterede, så man her betydningen af, at “mindre er mere”. Som noget specielt er her anvendt græs som bunddække i en stor del af haven – men det er nu ret almindeligt i Japan og andre lande. Selv om haven er en rækkehushave, er der arbejdet så bevidst med perspektiverne, at haven fremgår meget større, end den i virkeligheden er. Og der er nogle flotte synslinjer ned gennem haven.

Alle tre haveejere havde gjort rigtig meget for at oplevelserne skulle være i top – og det var de. Tak til alle for en rigtig spændende søndag.