På en af de første sommerdage i året blev vi i den første have hos Gerda Pedersen i Birkerød mødt med høje temperaturer, sol fra en skyfri himmel og en vidende værtinde, der gennem mange år har omformet sin traditionelle parcelhushave til en spændende japansk inspireret have.

Såvel en penselfyr som en gingko biloba og en formklippet sydbøg var på fornem vis tilpasset havens størrelse og hensigten med en japansk inspireret have. Der var også et mindre bassin med vand og en charmerende lille bro. Her suppleret af et inspirerende flow til søen af 3 forskelligt farvede fade, der vil skabe ny inspiration hos mange. Besøget hos Gerda aftvang stor respekt. Ikke alene de tusindvis af timer, der gennem en menneskealder ligger bag udformningen af haven, men også de tanker og den kultur det kræver indsigt i for at kunne tilpasse haven til en japanskinspireret have.

Fredfyldt japansk stemning mødte os ved næste havebesøg hos Vesterli i Hareskovby. Flere siddepladser på terrassen oppe mod huset var forståeligt foretrukne udsigtspunkter. Yderligere fremstod have og hus integreret via mulighed for fint kig inde fra stuen. Årstiden markeredes tydeligt med blåregn og nye røde skud på pierisbusken. Foruden blåregnen var der yderligere to større seværdige træer – et kirsebærtræ og en troldhassel – der er vel tilpasset haven.

Vi fik at vide, at jord er tilført til haven, så der blandt andet centralt i haven kunne skabes et højere liggende terræn, så vand via en stenopbygning kan risle ned i den centralt beliggende sø. Flere besøgende var interesserede i at høre nærmere om denne løsning og recirkulation af vandet.

Sidste have-besøg var hos Anni og Mogens i Rødovre. Mogens startede med at fortælle havens historie, en rigtig god ide specielt for nye medlemmer, og derefter kunne vi gå på opdagelse i den vidunderlige have.

Ved indgangen til baghaven stod en port, som flot bød velkommen. Rhododendron og azaleaer stod smukt med deres blomster og indrammede den japanske have. Flere siddepladser gjorde det muligt, at se haven fra mange forskellige vinkler. Blandt andet et smukt syn ned gennem en Nobedan til en ventebænk. Flere hegn inddelte haven i forskellige rum. En svag rislen fra Tsukubaien gav en skøn stemning. Mange Acer træer gav haven en dybde, sammen med formklippede fyrtræer, buksbom m. m. En meget smuk have.