Lørdag den 18. juni havde foreningen inviteret til åbne haver i Silkeborg og Skanderborg.

Kirsten & Elmer har for et år siden skabt en ny have i Skanderborg på minderne af deres gamle japanske have. Sammen med nogle få træer og planter samt sten fra den gamle have er det lykkedes at skabe en helt ny have, som opleves som om den har en del år bag sig Haven, har en stor visuel dybde med bakker, vandfald, sten og relative store træer ned mod den skønne terrasse. Elmer holdt et fint foredrag om hvilke overvejelser der var i forhold til den gamle have samt hvordan erfaringer fra tidligere blev brugt konstruktivt i skabelsen af denne skønne have.

Vi var så heldige at der under dagens første besøg åbnede sig en mulighed for at opleve en lille byhave i Silkeborg. Bag hegnet gemte sig en stor verden med helt vildt mange forskellige planter, plantetyper, sten og dyr. Sammen med nogle få store træer som gode overstandere så var haven en af de mest planteintensive vi har været præsenteret for i foreningen. Det kan vist uden at overdrive sige at det er en plantesamler med særdeles dygtige klippe-kompetencer. Udover de mange planter var der fuglevoliere og skildpadder.

Martin Dam og familie bød velkommen til deres have på en hjørnegrund i et af Silkeborgs villakvarterer. Haven er i 2020 indrettet i 3 dele: En central del i to niveauer indrammet af mur og bambushegn med pavillon, koi-dam og forholdsvis lav bevoksning med omhyggeligt udvalgte vækster. En del med bålplads, bænke og kig til smuk ahorn med den hvide mur som baggrund. En del med græs til leg for familiens yngste.
Den centrale havedel er spændende indrettet med stor virkning på det relativt lille grundareal omkring koi-bassinet. Under besøget fortalte Martin veloplagt om sin mangeårige interesse for koi’er, og bl.a. at det eksisterende bassin og filteranlæg er det tredje han har konstrueret.