Sukiya Living i Storkøbenhavn

Søndag den 29. maj var godt 20 af foreningens medlemmer på rundtur nord for København, hvor vi oplevede to dejlige haver, der tilsammen kunne have overskriften “Sukiya Living”. Dette begreb dækker over mange ting, men blandt andet også den måde, hvor man får integreret hus og have til en samlet helhed. Fx kan det betyde, at når man er inde i huset, har man stadig meget tæt kontakt med haven.

I Værløse besøgte vi Michael Ryge, der igennem en årrække har udvidet og udviklet den japanske have. Baseret på en oprindelig skitse fra foreningens tidligere formand, Erik Løfquist, har haven efterhånden fået et perspektiv fra terrassen, hvor man har et fantastisk syn mod baggrunden med et “bjerg”, hvorfra der kommer et vandfald og vandløb. Det danner sammen med sten, formklippede træer og et stort antal formklippede buksbom, et harmonisk billede fra huset, der ligger i niveau med haven.

Et af de seneste projekter har været etableringen af en sandhave, der er flot afskærmet mod forstyrrende elementer udefra. Sandhaven ligger langs med husets side, hvor der bl.a. er sove- og badeværelse, og panoramavinduer langs siden må gøre ophold i disse rum til en fornøjelse.

Den anden have var Peter Schous have i Birkerød, der har været beskrevet i et af de seneste numre af bladet NIWA. Der er tale om et enderækkehus, hvor baghaven for nylig er blevet etableret som en japansk have med et lille bassin, en trædesti, ahorn, formklippet fyrretræ og en række øvrige planter. Haven ligger i niveau med husets underste etage, hvor der er panoramavinduer, og man træder lige fra stuen og ud i haven.

Derudover ligger haven lige ud til at naturområde med sø, træer og anden bevoksning. Det “forlænger” haven ud i den rene natur, og det må siges at være den ultimative inddragelse af naturen i sin have. Dermed er der skabt en helhed mellem hus, have og naturen, som nok er de færreste forundt.

Der er også en lille gårdhave på forsiden af huset, som er smukt anlagt med et flot klippet fyrretræ og en ahorn. Gårdhaver spiller en stor rolle for japanere og deres haver, og denne må siges at være rigtig vellykket.

Del siden på: