Weekenden den 27. og 28. april stod i Sakura’s tegn. Denne forårsfest i Langelinieparken under de blomstrende kirsebærtræer er et årligt tilløbsstykke, og i år blev ikke nogen undtagelse.

Vejret var godt nok noget blandet lørdag, men tog så revanche søndag med tørvejr og pæne temperaturer.

Mange gæster kom forbi foreningens stand, hvor vi fortalte om både japanske haver og foreningen. Vi havde mange gode snakke med både medlemmer og nye interesserede.

Sakura Festivalen på Langelinie er inspireret af den japanske tradition, hvor man fejre kirsebærtræernes blomstring. I Japan er man meget betaget af det, der er skrøbeligt og delikat. Det finder man smukt. Og kirsebærblomster er skrøbelige og blomstrer kun i 14 dage, så er det slut. I Japan ser man kirsebærtræernes blomster som et symbol på sjælens skønhed. Derfor værdsætter man dem særlig meget.

På Langelinie står 200 kirsebærtræer, skænket som gave af Seiichi Takaki, bestyrelsesformand for Andersen Bakery, den japanske bagekæde, der er dybt inspireret af Danmark og dansk bagekunst.