Den 3. juni fokuserede foreningen på rhododendron med to besøg i Nordsjælland.

Første stop var hos Svend og Birgit Hansen i Kærnehuset. Svend har livslang erfaring med rhododendron og hans kæmpe have og arealerne udenom er fyldt med hundredvis af rhodoer (og andre planter) – fra de mindste til de største, fra velkendte til meget sjældne og fra nyplantede til planter med årtier på bagen.

I det skønne vejr blev det en stor oplevelse, og Svend fortalte engageret om sit arbejde med planterne – blandt andet, hvordan han efter længere tids søgning fandt en sjælden rhodo i Kina.

Det andet stop var en fantastisk sommerhushave i Nordsjælland, der oprindeligt var anlagt som en rhodo-have, men siden  tilføjet et afsnit med en rolig sandhave. En utrolig velholdt have, hvor der var masser af inspiration at hente.

Et af havens mange højdepunkter var et rhododendronbed langs det ene side. Her var der plantet rhodoer i forskellige højder, med de helt lave forrest og de helt høje bagerst. Det giver et indtryk af “et bjerg” eller “væg” med planter og skjuler helt baggrunden.

Andre planter var ahorn, formklippede planter og ikke mindst en flot formet Cornus Kousa.