Vi havde den 29. marts fornøjelsen at kunne indbyde medlemmerne til et spændende foredrag med den japanske havearkitekt, professor Masao Fukuhara, der var i selskab med hans medhjælper Junya Matsukawa og hans engelske kollega og elev Ai Hishii. Foreningen var heldig, at dette team kunne bruge en dag i København mellem forskellige opgaver, et ophold der var støttet af et af foreningens medlemmer.

Masao Fukuhara er professor i design og arkitektur ved Osaka University. Han arbejder med japanske haver i både Japan og UK, og han er blandt andet kendt for den guldvindende japanske have i Kew Gardens.

I sit foredrag kom Fukuhara blandt andet ind på japanernes almindelige haver, der ofte bliver nedlagt og ændret, og hvordan materialer og genstande således kan genbruges i andre haver. Desuden var der en gennemgang af en spændende haverenovering i Skotland, og deres deltagelse i både den prisvindende have i Kew Gardens og etableringen af en japansk have i forbindelse med Chelsea Flower Show. Sidstnævnte har typiske elementer som en sø, en port, en tørhave og en tehave.

Til sidst i foredraget lagde Fukuhara vægt på udbredelsen af japanske haver uden for Japan, og at der ligger væsentlige opgaver i form af at kortlægge, renovere og vedligeholde sådanne haver, et arbejder der bl.a. bliver støttet af den japanske regering.

Der var også tid til spørgsmål, og flere fik svar på de tanker, som de havde gået med. Vi håber, at det bliver muligt igen at invitere dette kompetence team til Danmark og at der måske i den forbindelse kunne holdes en egentlig workshop.