Den 29. september startede en 3-dages international konference om japanske haver i Portland, Oregon. Konferencen, der var arrangeret af North American Japanese Garden Association, havde omkring 300 deltagere fra 13 forskellige lande, herunder UK, Frankrig, Tyskland og Danmark.

For vores forening var konference en vigtig aktivitet på flere måder. Annelise Larsen, Carlo Jensen og Per Andersen repræsenterede foreningen på konferencen, og vi gav den 1. oktober en præsentation om japanske haver i Danmark.

Vores forening var også med-sponsor for konferencen, en aftale der kom i stand efter Steve Blooms besøg i Danmark sidste år. Således blev vi også officielt takket for vores bidrag af den japanske ambassadør i USA, Shinsuke J. Sugiyama, og konferencearrangørerne.

Konferencen startede med en yderst interessant præsentation af den japanske haves udvikling gennem århundreder og tre overordnede perioder. Præsentationen blev givet af professor Hiromasa Amasaki fra Kyoto universitetet og gartneren Tornaki Kato, der har ansvaret for vedligeholdelsen af den kendte Murin-an have ved Kyoto.

Derefter gik det slag i slag med mange præsentationer om et bredt spektrum af emner: Japanske havers helbredende effekt, definition af egenskaberne ved japanske haver, japanske haver i Japan, japanske haver i udlandet, zen og japanske haver, skabelsen af Portland Japanese Garden, jordskælv-mindehaven i Miyagi, genskabelse af japanske haver, der ikke har været vedligeholdt i mange år, og mange flere emner.

Konferencen gav mange gode input og viden om japanske haver gennem foredragene. Lige så vigtigt var de mange kontakter, som vi fik på konferencen. Vi har fået gode kontakter til andre foreninger (fx den britiske), til forskere i Japan og andre steder (der kan bidrage med solid viden) og til officielle organer i Japan m.v., der arbejder med udbredelse af viden om japanske haver. Disse kontakter kommer helt sikkert foreningen til gode hen ad vejen.

I de kommende numre af NIWA vil vi præsentere yderligere detaljer om haver og foredrag, som vi har oplevet på turen.

Portland Japanese Garden ligger på den stejle skråning West Hills i Portland, Oregon, med udsigt ud over byen. Oprindeligt blev den designet i 1963 i en efterkrigstid, hvor man gennem årene ville forbedre forholdene mellem USA og Japan.

Havens størrelse er omkring 5 hektar land, og den består af følgende områder og stilarter: Indgangsparti og adgangssti med et stort tørt vandløb (der dog har vand i regntiden), en naturlig have, en vandringshave med sø, en pavillon, en tehave med tehus, en bonsai-samling, en sandhave og det centrale kompleks med bygninger.

Gennem de seneste par år har der været et stort renoveringsprojekt af havens bygninger, et projekt til mere end $32 mio. De nye bygninger er stilfulde, og selv om de har et moderne udtryk passer de rigtig godt ind i haven. Bygningerne er designet af den japanske arkitekt Kengo Kuma. Et af de specielle design er, at tagene er beklædt med grønne planter, der er specielt gode til at opsuge regnvandet – og som skaber en flot sammenhæng mellem bygningerne og haven.

Haven er ikke kun en japansk have – det har udviklet sig til et uddannelse- og kulturcentrum. De nye bygninger er en ideel ramme for de uddannelser, som haven har startet, og igennem de senere år har haven også i stigende grad afholdt japanske kulturelle arrangementer i de flotte omgivelser i haven.

Det høje aktivitetsniveau er blevet fortsat udviklet af den mangeårige direktør, Steve Bloom, der besøgte Danmark i 2017. Han har skabt en stor forretning, der nu har omkring 200 ansatte og omkring 400 frivillige.

Fatal error: Cannot redeclare pojo_comment() (previously declared in /var/www/foreningenjapanskehaver.dk/public_html/wp-content/themes/poza/comments.php:1) in /var/www/foreningenjapanskehaver.dk/public_html/wp-content/themes/poza/comments.php on line 1