Den 13. august kom der 22 af foreningens medlemmer til Kulturhuset Kilden i Brøndby for at støtte op om foreningen og deltage i Medlemsmødet, som denne gang bestod af to dele – præsentation af foreningens nyudgivne bog ”Japanske haver i Danmark” og præsentation af forbedret organisering af foreningen.

Formand Per Andersen præsenterede bogen, orienterede om baggrund af dens tilblivelse og fortalte kort om de mange bidragsydere som har lagt grundlag til bogens indhold. Bogen har allerede fået sin første anmeldelse, fem stjerner af fem, og fra nu af kan den købes både her på hjemmesiden og hos alle landets bogforhandlere. Hver mødedeltager fik et eksemplar med hjem. Alle foreningens medlemmer vil få et gratis eksemplar senere. Det vil foregå fortrinsvis ved diverse arrangementer for at spare portoomkostninger.

I den anden del af mødet præsenterede bestyrelsesmedlemmer Jørgen Sebens og Peter Schou et forslag til forbedret organisering af foreningen, gruppeaktivitet og planlægning af arrangementer. De to  har siden 2021 været i gang med at lave en grundig analyse af foreningens stærke og svage sider, farlige faldgruber og muligheder for forbedring i fremtiden. Dette arbejde resulterede i en rapport på 28 sider, som til præsentation ved mødet blev sammenkogt ned til 6 sider.

Helt kort er der tale om at organisere foreningens aktiviteter i 4 netværksgrupper: planlægnings- og arrangementsgruppe, redaktionsgruppe, rådgivningsgruppe og digitaliseringsgruppe – hver med en fast tovholder som medlemmer kan melde sig til, orientere sig, stille spørgsmål, komme med forslag til, og andet. Alt for at skabe et trygt netværk blandt medlemmer, så vi kan opretholde det nuværende niveau både fagligt og aktivitetsmæssigt. Bestyrelsen søger engagerede mennesker som har lyst til at give en hånd med i en eller flere af grupperne. Foreningen Japanske haver er en forening FOR medlemmerne, AF medlemmerne og VED medlemmerne.

Læs mere om det og andre emner i det næste nummer af NIWA.