Foreningen havde fornøjelsen at få besøg af formanden for foreningen for japanske haver i UK den 1-2. september. Robert Ketchell og hans ledsager Tilly kom til Danmark specielt for at besøge vores forening, og den 1. september holdt han et inspirerende foredrag i Brøndby om japanske haver.

Robert Ketchell fortalte, hvordan han var kommet til Japan i anden anledning, men var blevet tilbudt at stå i lære som japansk have gartner. Det blev “kun” til 4 år som lærling, hvilket er kort tid i japansk sammenhæng.

Robert viste en række billeder fra japanske haver i Japan, England og andre steder, og han forklarede principperne i nogle af de haver, han har været med til at anlægge. Det var både haver, han har arbejdet med som professionel gartner, og haver anlagt af frivillige hos det japanske haveselskab i UK.

Inspirationen kommer ikke kun fra Japan, men også fra Kina, hvor der findes nogle helt fantastiske, naturlige landskaber. Derudover har Robert i flere haver brugt klassiske japanske fortællinger som udgangspunkt, og når man går rundt i haven, oplever man scener fra fortællingen.

Robert Ketchell lagde blandt andet vægt på to centrale filosofier:

• I vesten skal japanske haver tage højde for den lokale natur og kultur.
  • Man kan ikke lave en japansk have alene ud fra design – det afgørende er den følelse man får i den japanske have.

Der blev også tid til at vise Robert Ketchell og Tilly rundt i nogle af medlemmernes haver i Storkøbenhavn, inden de vendte hjem til deres bopæl i Exeter i England.