Om haven

Lige ved porten til haven står en kæmpestor Kasuga lampe. Når man går igennem porten er det lige som at krybe ind i en hule – store træer omkranser hele vejen rundt, og gør haven meget intim. Rundt omkring er der rindende vand og spændende lygter, som man observerer ved at gå rundt på trædestierne.

Den primære attraktion er uden tvivl søen, som primært kan betragtes for en lille terrasse ved vandfaldet samt derudover langs huset med gangbroen og den overdækkede terrasse.

Der er i have en forkærlighed for træ. Både træ, der er millioner af år gamle, og nyere træ, der er omdannet til vandskulpturer. Vinduer og gelændere ved terrassen er gennemført i ædeltræ.

Anlæggelse
Interessen kom for alvor i 2007 efter en tur til Japan. Oprindeligt var planen at gøre den nuværende have mere japansk inspireret hen ad vejen. Haven blev tilpasset efter tid, lyst og budget, og i starten med fokus på japansk ahorn.

Efter en tur til Japan i 2008 blev det besluttet at lave en stor sø i forbindelse med terrasse og hus. Der skulle også være vandløb og vandfald, som skulle opbygges mellem og under eksisterende træer. Det betød, at nogle af de store træer måtte flyttes.

Senest har huset fået ny facade ud mod haven med dobbeltdøre med ruder, så haven sommer og vinter kan nydes inde fra huset i en naturlig sammenhæng.

Erfaringer med haven
Der er kommet inspiration fra mange steder. Ud over foreningens blad NIWA og foreningens havebesøg, er der besøgt haver i både indland og rundt om i Europa og Japan.

For eksempel er hegnet omkring haven inspireret fra en tur til Nordtyskland og et hegn i det japanske afsnit af en stor park. Hegnet har så også betydet, at det efterfølgende ikke har været muligt at få maskiner ind i haven.

Der er stadig planer om projekter, der gør at haven bliver mere brugbar og en fornøjelse at opholde sig i.