Den årlige generalforsamling fandt i år sted hos De Japanske Haver ved Nørre Broby på Fyn den 11. maj. Dagen startede med et underholdende og inspirerende foredrag fra Nickolas Jansen, der sidste sommer sammen med Jonna Dirksen deltog i TV-programmet ”Kamp til Hækken”. Jonna og Nickolas anlagde i programmet en japansk have i konkurrence med 3 andre par med 3 andre havetyper.

Nickolas fortalte om de store udfordringer, der var ved at anlægge den 300 m2 store have under voldsomt tidspres, og hvordan livet var foran kameraerne. Blandt andet fik man bundne opgaver som et drivhus, et udekøkken og et aktivitetsområder, som ikke traditionelt er det, man har i en japansk have. Det lykkedes dem alligevel at få et flot resultat ud af det, og det blev til en flot 2. plads i konkurrencen, som de var meget tæt på at vinde.

Efter frokost afholdt vi en fredelig generalforsamling. To bestyrelsesmedlemmer (Mari-Ann Egeskov Madsen og Ditte Frostholm) og to suppleanter (Anni og Mogens Thomasen) var på valg, og alle blev genvalgt. Det samme var tilfældet med suppleanterne. Det største punkt var en revision af vedtægterne, der blev vedtaget som foreslået med enkelte ændringsforslag, alle støttet af bestyrelsen. De nye vedtægter kan ses på foreningens hjemmeside.

Sidst på eftermiddagen fik vi en rundtur i De Japanske Haver af Peter Dalsgaard. For nogle var det et gensyn, mens det for andre var helt nyt. Den nye moshave/thehave var dog ny for alle, for den er lige blevet anlagt. Kombinationen af en naturlig sø med en eksisterende bestand af træer og et nyanlagt bunddække af trædebregner giver et helt fantastisk indtryk. Træerne er blevet udtyndet og beskåret med stor omhu og med et sikker blik for ro og harmoni. Et thehus er ved at blive færdiggjort i dette område.

Turen rundt i haven bød på mange gode råd og ideer, som vi kunne bringe med hjem. Som sædvanlig gav klipning anledning til en del spørgsmål, og Peter forklarede lidt om klipning af både fyr og ahorn. Det blev også til en snak om bunddække – herunder mos – udfordringerne med syge buksbom, gødning, placering af lanterner, brug af dekorative kul i bunddækket og meget mere.

Aftenen sluttede med en dejlig middag arrangeret af familien Dalsgaard. Tak til De Japanske Haver for ideelle rammer for vores generalforsamling.