En gang om året holder vi et såkaldt Foreningsmøde. Formålet er både at inspirere omkring japanske haver, at fortælle om foreningens arbejde og aktiviteter og ikke mindst at få input til det videre arbejde i vores bestyrelse og aktivitetsgruppe.

I år blev mødet afholdt den 1. marts i Brøndby, hvor 20 interesserede deltagere havde fundet vej. Det var godt at se både mangeårige medlemmer såvel som nye medlemmer af foreningen deltage i debatten.

Det faglige indlæg stod rhododendron-eksperten Svend Hansen fra Kærnehuset for. Han fortalte om sit liv med de spændende planter, der førte til en planteskole og en meget stor samling af rhododendron, hvoraf nogle er meget sjældne. Ole Schwarts indledte foredraget og fortalte om sit rhodo-projekt, udviklet i samarbejde med Svend Hansen.

Efter dette indlæg gik vi over til at snakke om foreningen. Formanden gav en status for foreningen, der i 2019 havde en positiv udvikling på mange områder, bl.a. fremgang i antal medlemmer og et overskud for første gang i mange år. Men mere interessant var selvfølgelig de mange nye aktiviteter, der er undervejs: et omfattende program med arrangementer, et rekordstort antal deltagere tilmeldt disse og et voksende netværk af kontakter i både Danmark og i udlandet.

Deltagerne diskuterede disse aktiviteter og foreningens tilbud til medlemmerne. Der kom mange gode forslag og anbefalinger fra nye og gamle medlemmer.