foreningen

Foreningen Japanske haver blev stiftet i 1992.
Vi er i dag ca. 200 husstande over hele landet.

Vores formål er at:
• inspirere til anlæg, videreudvikling og pasning af japansk haver.
• arrangere havebesøg i japansk haver.
• arrangere foredrag og diskussioner om den japanske
havekultur, herunder historiske, religiøse og kulturelle forhold og
traditioner.
• fremskaffe litteratur, artikler, film, billeder mm. af japanske haver.
• medvirke til at øge kendskabet og tilgængeligheden til de rigtige
og nødvendige materialer, redskaber og arbejdsprocesser mv.
• have det rart med sin interesse for og med japanske haver.
• orientere om andre for foreningen relevante arrangementer.

Som medlem bliver du en del af et landsdækkende netwærk af personer, der er vilde med japanske haver, og som gerne lærer fra sig og naturligvis med mulighed for at få nye bekendskaber og venner med fælles interesse.

Medlemmer modtager foreningen blad NIWA og kan deltage i alle foreningens arrangementer og havebesøg. Man får desuden adgang til foreningens omfattende bibliotek.

Den japanske have

Den japanske have tager udgangspunkt i den japanske natur, som japanerne værdsætter så højt.

Den bygger på en lang tradition, hvor æstetik og kultur, er nogle af de begreber, der sammen med nogle af de teknikker og retningslinier, japanerne anvender, når de designer haver, gør det muligt at komme ret så langt, også uden for Japans grænser.

Det er disse begreber og retningslinier, foreningen forsøger at formidle ud til medlemmerne, således at man får lyst til at anlægge og vedligeholde sin japanske have.