Der var i dag omkring 40 personer, der deltog i et spændende arrangement hos Aldershvile Planteskole i Bagsværd. Her fortalte “kamelia-manden” Allan Høxbroe med stor viden om den spændende kameliaplante.

Vi fik en god indføring til denne plante, som Allan beskriver som “Der er bedårende enkelhed, dramatisk skønhed, stilfærdig poesi, drageflæser og geometrisk perfektion – blomster i alle afskygninger af hvid, rød og magenta og i størrelser fra 1 til 18 cm. Kraftige gule støvdragere står frem i massive bundter hos de fleste. Vigtigste art er Camellia japonica, som vokser i lyse skove i Japan, Kina, Korea og Taiwan, men der er over 200 andre vilde arter i Sydøstasien. Tebusken Camellia sinensis er også en kamelia”.

Vi kom omkring emner som plantning, vækstforhold, gødning, formering og meget mere. Der findes arter, som er “meget hårdføre om vinteren”, “hårdføre om vinteren” og nogle, der skal stå frostfrit i udestuer, men med max. 15 grader om vinteren. Når de hårdføre arter plantes udendørs, skal de stå beskyttet for vind og frostsol – og gerne beskyttet af andre planter.

Læs mere på Allan Høxbroes egen hjemmeside her.