Den 1. juni vil blive husket som en ganske særlig dag for alle, der elsker japanske haver. Der blev nemlig afholdt stiftende møde for et nyt europæisk netværk for japanske haver, støttet af et imponerende antal organisationer og personer i Europa, Japan og resten af verden.

Den nye organisation har til formål at støtte udviklingen af japanske haver i Europa, samt at være med til at sikre kvalitet i vedligeholdelsen af de offentlige japanske haver, der allerede findes. Derudover er et vigtigt formål at udvikle og tilbyde alle uddannelse i de discipliner, der hører med til at arbejde med japanske haver, såsom beskæring og anvendelsen af sten.

Vi er i foreningen Japanske Haver stolte af at være stiftende medlem af dette vigtige netværk, som vi er overbevist om får stor betydning for arbejdet. Gennem netværket får vi mange gode kontakter inden for arbejdet med japanske haver, både i Europa, i Japan og andre steder. Lige så vigtigt er det, at vi får mulighed for at trække viden, inspiration og erfaring til Danmark, der kan komme foreningens medlemmer og andre til gavn og nytte.

Foreningen Japanske Haver er repræsenteret i bestyrelsen af den nye organisation, idet bestyrelsen består af:
– Makoto Suzuki (Honor President, Japan)
– Eïjiro Fuji (Honor President, Japan)
– Jean-Pierre Chavassieux (President, Frankrig)
– Carla Amorim (Vice-President, Spanien)
– Diane Crawford (Vice-President, UK)
– Per Andersen (Vice-President, Danmark)
– Joseph Grimaldi (Vice President, Frankrig)
– Jacques Soignon (Secretaire, Frankrig)
– Yoko Mizuma (Treasurer, Frankrig)