Den 19. juni mødtes en flok glade medlemmer til havebesøg hos Jonna og André. Både nye og ældre medlemmer som nød muligheden for snak på kryds og tværs. Jonna og André fortalte begge om arbejdet med at opbygge og holde haven. Der blev mulighed for at se tegninger og billeder fra etableringen for mange år siden. Endnu en gang fik vi en smuk have at se, hvor der kæles for detaljerne og haven er helt perfektionistisk ren. Ved kaffen på terrassen blev der ivrigt diskuteret, mens kaffen og de hjemmebagte kager blev nydt.

Alt fra træet ved terrassen og hegnet uden om haven var smukt og giver haven karakter.

I Kolding ventede Jette og Tommy som er i gang med et stort renoveringsarbejde. Søen i centrum af haven med de store træer og bakker som tidligere har været dækket med cotoneaster er nu ved at blive ændret til et bunddække af trædebregner. Jette fortalte om hvordan de flyttede rundt på det ahorn, fældning af store træer samt fjernelse af bunddækkeplanterne.

Snakken gik med overvejelser om, hvor svært det er at flytte træer, uden de går ud. Jette fortalte, at det er noget de tidligere har gjort med succes. Et imponerende projekt som det vil være spændende at se når det er færdigt.

Flere medlemmer havde travlt med at besigtige det imponerende rensningsanlæg mens andre nød kaffen på den store terrasse.

Afslutningsvis bød Helen og Ole ind i deres smukke store have hvor alle gæster nød haven med de smukke udsigter fra forskellige steder i haven. Vi fik alle en guidet rundtur i haven, mens værtsparret fortalte om, hvordan de igennem årerne har udviklet haven til nu at være lidt lettere at holde. Over kaffen gik snakken, mens man flyttede rundt mellem de mange siddegrupper i haven for at se og nyde de forskellige plantesammensætninger og udsigten til Koldinghus og slotssøen.

Helen fortalte levende om hvordan de har valgt at forenkle nogle steder mens der andre steder er gjort meget for at klippe nogle af buskene hårdt for at gøre det lettere at holde.

Stor tak til alle haveejerne for at stille haverne og sig selv til rådighed med fortællinger om ideer bag haverne, de spændende udfordringer som løses på forskellig vis.

Tak til glade medlemmer og besøgende for at deltage med godt humør. At stille de gode spørgsmål, diskutere og sidst men ikke mindst at være med til at skabe stor havebegejstring.