Fyn rummer mange flotte japanske haver, og den 29. august havde foreningen fornøjelsen at besøge to af disse.

Hos Birthe og Ole blev vi allerede i forhaven mødt med et bed, som i den grad gav ro og stemning trods mange elementer på en lille plads. Et gammelt cedertræ gav forhaven karakter sammen med en rislende tsukubai og formklippede træer og ahorn.

Igennem porten var der et flot perspektiv ind i haven, og når man trådte ind i baghaven åbnede et kuperet og frodigt landskab sig op. Langs havens stier blev vi mødt med det ene efter det andet klippede stedgrønne træ af forskellige arter. For hvert et nyt skridt åbnede sig endnu et nyt vindue som betagede os. Meget flot også med den kuperede have – det giver bare et ekstra element til haven, som vi andre med flade haver kun kan misunde.

Birthe står for det store arbejde med klipningen, mens Ole er koi-entusiast. Han fremviste nogle af sine smukke koi, som gik i et stort bassin omgivet af den inspirerende have.

Glamsbjerg hos Dann og Anette var næste have, og endnu en gang måtte vi beundre den flotte have. Oplevelsen startede allerede på gårdspladsen, indrammet af en typisk japansk mur, der indrammer hele grunden. Gårdspladsen med pickstenene – det første indtryk, husets visitkort, var imponerende.

Indtrykket fortsatte, da vi kom rundt om huset og ind i den aflange baghave, der indeholdt en stor koi-sø, rislende vandfald og bæk og et mindre bassin. Hele haven rundt om huset var tæt beplantet med utallige klippede buksbum, træer og buske. Jorden fra udgravningen af den store koi-dam blev brugt til at kupere grunden yderligere. Al jord var dækket med bunddække af forskellig art – en meget flot grøn have.

Vandet fortsatte ind under terrassen og et stykke helt ind til husets grundmur. Et pragtfuld sted, hvor man kunne sidde og nyde den imponerende stemning.