Femten glade medlemmer mødtes d 4. september hos Jytte og Egon, som havde forberedt en god gennemgang af hvilke tanker, der ligger bag deres pensionisthave. Træer og andre planter var groet godt, siden vi sidst så haven for ca. 10 år siden.

Egon fortalte, hvordan han brugte materialer fra den eksisterende have og desuden medbragte en del fra den gamle have. De har valgt at en del af træerne skal holdes klippede, hvilket får haven til at fremstå meget sirlig. Der er plads til to terrasser, og derudover fremstår haven flot med en fornemmelse af, at det ikke behøver at være så vanskeligt at have en japansk have. Der var stor spørgelyst, hvor både Jytte og Egon beredvilligt svarede på de mange spørgsmål, og der var megen snak på kryds og tværs.

Derefter gik turen til Landlyst som var en diametral modsætning. Vi blev modtaget på gårdspladsen og gik sammen med værtsparret igennem denne kæmpestore have med fantastiske træer. Der var ahorn i mange forskellige størrelser samt mange sjældne og forskellige bøge- og egetræer i stor størrelse.

Mariann fortalte om, hvor dygtigt nu afdøde Øjvind formerede alle typer træer, og at han udviklede en stor variation af planter, som ikke er set andre steder i Danmark. Han havde stor indflydelse på udviklingen af ahorn i Danmark.

Mariann har så fint formået at skabe en skøn mindelund af hans gamle moderplanter. Alle var fuldstændig blæst bagover af den stemning, der var i haven med planter alle vegne og i mange forskellige varianter.

De gamle drivhuse er ændret til forskellige opholdsrum med forskellige siddearrangementer og fremstod meget autentisk – det samme gjorde de eksterne vogne som er beregnet til gæster m.m.

Mariann er en glimrende fortæller og startede med at fortælle om historien fra opstarten af Landlyst og hvordan udviklingen gik igennem årerne og op til nu.