in Full Circle

Type: DVD

Kategori: Have Design

Titel: in Full Circle

Forfatter: David Slawson og Paul Krause.

Beskrivelse: Videoen hedder "in Full Circle" og bestar af to dele:
1: ln Full Circle - The Video (30 min.)
2: The Principles of Japanese Carden design -lecture (43 min.)
Filmet og udgivet af Paul Krause.
Skrevet af David Slawson og Paul Krause.
Produceret af Bardn,ell Smith.

1: Den japanske landskabshave er verdens mest fortrinlige kunstart for fremkaldelse af naturens skønhed i det tredimensionale rum.

Århundreder af udvikling har frembragt et rigt antal stilarter tilpasset de forskellige behov.
Samtidig er der udviklet et sæt af konstruktions former ved at observere naturen og den menneskelige iagttagelsesevne.

Den højt respekterede designer David Slawson ved Carleton Collage afmystificerer processen af skabelsen og vedligeholdelsen af japanske haver gennem eksempler.

2: Efterhånden som David Slawson åbenbarer processen af egnsudvælgelse, finder sten og bygger haven "Stille lyttende", får man indsigt i, hvordan en japansk have bliver dannet.
I den anden halvdel af hans foredrag udarbejder David nærmere på naturen af denne landskabskunst.

Han begynder med at forklare, hvordan vor verdenssyn influerer på de beslutninger, vi gør omkring vores hjem og have. Gennem billeder af naturen og forskellige haver, illustrerer han nogle konstruktions principper for ”maling” af en scene med sten og planter for at vække vor dybest skattede landskabs oplevelser.
David slutter programmet med hans seneste arbejde i Arkansas, og budskabet som inspirerer hans kunst:

”Opsammel den underfundige sæson-stemning i det naturlige landskab, genskab det med en stille yndefuld charme, som taler til stemningerne i dit inderste hjerte".

Referencenr.: 112

Jylland: 1